Tuesday, May 18, 2010

MENGHINA ORANG LAIN SEPERTI MENCACI DIRI SENDIRI

Assalamualaikum semua....


Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya :” Sesiapa yang menolak kata-kata buruk terhadap kehormatan diri saudaranya, nescaya Allah menolak api neraka daripada mengenainya pada hari kiamat.”

*************************************************************************************

Memperli, memperolok-olok, mengejek, menghina, memperleceh, memperlekeh, memanggil dengan gelaran yang memalukan, menyatakan kekurangan orang secara terang-terangan dan sebagainya adalah perbuatan yang sangat dilarang oleh Allah.

Sesiapa yang mencaci orang lain sebenarnya dia mencaci dirinya sendiri. Sebaiknya selaku umat Islam kita hendaklah hidup saling hormat-menghormati, bantu-membantu dan tolong-menolong. Justeru, apabila mendengar celaan, kita sepatutnya bertindak menyembunyikan keburukan tersebut sekalipun seseorang yang dicela itu memang telah melakukan sesuatu dosa yang mengaibkan kerana kemungkinan orang itu telah bertaubat dan taubatnya diterima oleh Allah. Sesungguhnya sesiapa yang berbuat demikian ganjarannya adalah amat besar di akhirat kelak.

hokey orang kampung semua jangan terkejut baca entry neh. jangan pulak dok pikiaq aku neh tetiba nak tunjuk alim pulak. no no no that's not me. aku sekadar nak kongsi ilmu yang aku dapat melalui pembacaan aku. kita kan manusia biasa, dah kata manusia biasa so paham paham laa yer anak anak semua yang kita neh tak perfect pown sebab ada kuasa lagik hebat atas sana.

pernah tak pernah tak korang semua includes me too tiba tiba terkutok orang lain secara sengaja ataupun tidak sengaja. holoh holoh holoh sangat laa bohong kalo korang cakap tak pernah. korang tengah dok lepak kat umah senang lenang bersama keluarga tercinta pown mesti tetiba terkeluar pasal cerita keluarga auntie joyah laa anak pak mail kena tangkap polis laa bla..bla..bla..takpe takpe take your time to flash back dosa dosa mengumpat dan mengutok orang lain tu.

satu lagik, bila korang dah ada perasaan benci ngan menyampah dekat sombody tue mesti korang akan cakap benda yang burok burok kat dia tak pown korang panggil dia dengan panggilan yang memalukan. kadang kadang maybe orang yang korang hina tu tak perasan pown yang korang tengah hina dia panggil dia dengan somthing yang burok burok. sepatotnya kita panggil nama dia baik baik sebab tu nama yang parents dia dah bagik and ALLAH dah pown catit nama tu nun di LUH MAHFUZ sana. jadik panggil laa seseorang tu dengan nama dia bukannya dengan panggilan burok seperti macai,baghal, hitam, botak and so on. serius neh aku cakap kalo orang tu tak suka dengan nama yang korang panggil dia otomatik korang dah di kira berdosa. korang nak ke tambah dosa yang dah sedia ada banyak tu.peringatan untuk aku jugak. as a conclusion, wah wah wah ada conclusion lagik mak. memang tak boley blaa. hahahahaha. eeh da melalut. back to the conclusion setiap orang memang dah buat kesilapan so aku yang dah taw benda neh dan korang jugak kita bermuhasabah diri laa yek untuk mengurang kan dosa dan menambahkan pahala. kita hidup kat dunia neh pown dah tak lama mana dah. dunia neh just transit to akhirat je. renung renungkan dan selamat bermuhasabah diri masing masing.



2 comments:

  1. Salam yayang,

    eh cop.. teruk la main kutuk2 org *eh mcm aq x pernah buat ek... hahahaaha.. ampun*

    betol2.. manusia ni Allah jadikan berbagai rupa paras dan kebolehan.. kalau dah taw diri tu lebih maka gunalah akal sebaiknya.. kalau pula tahu diri tu serba serbi kekurangan .. carilah ilmu untuk melengkapkan diri.. sekian

    ;P

    ReplyDelete
  2. rasa insaf bertandang sekejap....hehehe..
    kalu pangil owg tuh..."eh! gedik!" tu pon x leh ker???n just for fun...hehehe

    ReplyDelete